Hvis din enhed er gået i stykker, og f.eks. ikke længere gider at starte, præsenterer spørgsmålet sig altid: Skal du forsøge at få den repareret, eller købe en ny? Du har måske hørt historier om at det ikke kan betale sig at få sin computer eller telefon repareret når den først er gået i stykker, fordi det koster det hvide ud af øjnene. Så kan det bedre betale sig at købe en ny, mener mange.

Pjat! Ofte kan der være masser af penge at spare på f.eks. at sende sin iPhone til reparation, fremfor at købe en ny, eller ligefrem brugt, iPhone. Ved at holde liv i din iPhone er du også med til at gøre noget godt for miljøet, da produktion af smartphones er en af de helt store svinere når det kommer til miljø og klima.

Ting du bør vide før du vælger reparatør

Først og fremmest skal du sikre dig at de kan deres kram. Tjek nogle anmeldelser på Trustpilot eller Google for at orientere dig om hvilke reparatører som andre brugere anbefaler og har haft gode oplevelser med.

Det kan også være en god idé at danne sig et overblik prisen. Prisen kan være svær at bestemme på forhånd, hvis du ikke selv ved hvad der er galt med telefonen, og fejlen derfor måske først skal diagnosticeres, og det i sig selv kan koste penge. Men baseret på hvilken enhed der er tale om det måske alligevel muligt at finde ud af hvilke problemer folk typisk får repareret, hvad det koster, og hvad det maksimalt kan risikere at koste, hvis fejlen på enheden er grel.

Sidst men ikke mindst kan det være at du foretrækker en lokal reparatør, så du måske selv kan møde ind med enheden, både for at undgå fragt og for at få en fornemmelse for stedet og menneskene. Her giver det mening at søge lokalt, f.eks. ved at skrive ”reparation af iPhone aalborg” og undersøge hvilke virksomheder der dukker op.