Fejlsøg din mobil

Hvert år håndterer vores serviceværksteder omkring en million mobile enheder. Nogle gange ser vi telefoner med fejl, som kunne være rettet derhjemme. For at du ikke skal undvære din telefon længere end højst nødvendigt, har vi samlet vores bedste tips til, hvordan du enkelt diagnosticerer og løser småproblemer med såvel iPhone som Android.

Hvis telefonen ikke kan starte op eller lade

Hvis telefonen ikke kan starte op, kan det skyldes, at batteriet er helt afladet. Start med at lade telefonen ligge helt urørt til opladning i 30 minutter. Sørg for, at opladeren fungerer: Brug den originale oplader, eller prøv at oplade en anden telefon med din oplader som kontrol.

Hvis telefonen stadig ikke starter, kan der have sneget sig lidt lommeuld eller støv i USB-udtaget, hvor du sætter stikket fra opladeren i. Kig i udtaget med en lommelygte, og fjern forsigtigt, støv, snavs og andet, der kan have sat sig fast. Den nemmeste måde at fjerne snavset på er at bruge makeup-pinde, en blød tandstik eller en tør tandbørste.

Lykkes det dig ikke at fjerne eventuelle belægninger, hjælper vi dig gerne. Og hvis selve udtaget sidder løst, er bøjet eller skadet på anden vis, kan vi også hjælpe dig med at skifte det.

 

Hvis skærmen er sort, eller telefonen er frosset

Hvis skærmen er sort, eller telefonen er frosset og ikke reagerer, kan man fremtvinge en genstart. En forceret genstart sletter ikke indhold eller data, og den er risikofri at gennemføre.

På en iPhone 6S (og tidligere modeller) fremtvinger man en genstart af telefonen ved at trykke på hjem- og startknap samtidigt i mindst 10 sekunder, til Apple-logoet vises på skærmen.

På en iPhone 7 eller 7 Plus holder man startkappen og knappen til sænkning af volumen inde samtidigt i mindst 10 sekunder, til Apple-logoet vises på skærmen.

På iPhone X, 8 eller 8 Plus kan man fremtvinge en genstart ved først at trykke på og slippe knappen til at skrue op for volumen og dernæst foretage den samme, hurtige manøvre med knappen til at skrue ned for volumen. Hold derefter sideknappen inde, til Apple-logoet vises på skærmen.

Android-telefoner fungerer lidt forskelligt, alt efter producent. I de fleste tilfælde kan du trykke på knappen og på knappen, hvor du skruer op for volumen, i 10 sekunder, til producentens logo vises på skærmen. Alternativt skal du i nogle tilfælde trykke på start- og hjemknappen samt knappen til at skrue op for volumen samtidig i 10 sekunder.

Hvis telefonen ofte fryser eller opleves som ustabil

Hvis du oplever, at telefonen ofte fryser, føles langsom eller selv lukker ned, kan det være en god idé at gå tilbage til fabriksindstillingerne.

Fabriksindstillingen renser telefonen fuldstændigt, så den vender tilbage til dengang, du købte den. Da alle dine data forsvinder, er det vigtigt, at du først foretager en komplet sikkerhedskopiering og gemmer alle de data, du senere vil lægge tilbage på telefonen. Gennemgå gerne de apps, du eventuel skal geninstallere, for det er ofte software fra tredjepart (som apps), der kan få din telefon til at virke langsom eller fryse.

På de fleste Android-mobiler finder du fabriksindstillingerne under Indstillinger > Sikkerhedskopiering og nulstilling > Nulstil

På en iPhone finder du fabriksindstillingerne under Indstillinger > Generelt > Nulstil > Slet alt indhold og nulstil

Hvis touchfunktionen på skærmen ikke virker

Hvis din telefon ikke reagerer på berøring, kan det skyldes, at den har været udsat for ekstreme temperaturer. Prøv at tage telefonen med indenfor (væk fra direkte sollys eller ekstrem kulde), og læg den urørt ved stuetemperatur i 30 minutter. Virker den stadig ikke efter 30 minutter, er der sikkert tale om et andet problem.

Kontrollér, at skærmen er hel. Små revner kan være svære at opdage, så se på skærmen fra forskellige vinkler og i godt lys. Hvis skærmen er hel og alligevel ikke reagerer, kan du prøve at genstarte telefonen. Reagerer den stadig ikke efter en genstart, kan vi hjælpe dig med at bytte skærm. Vælg 'Skadet skærm' fra rullemenuen på siden, hvor du opretter reparation, og indsend telefonen til vores værksted.

Hvis batteriet aflades alt for hurtigt

Hvis det ser ud som, batteriet er fuldt opladet, men derefter hurtigt mister styrke, når du stopper opladningen, er det en god idé at gennemgå telefonens apps. En del apps - navnlig dem, der løbende bliver opdateret online eller bruger Bluetooth-opkobling - har en tendens til at dræne batteriet ret hurtigt. Til en start kan du derfor lukke alle aktive apps for at se, om batteritiden forbedres.

Hvis problemet består, er det en god idé at se på alle apps og deres strømforbrug i både standby- og aktiv tilstand.

På en iPhone kan du nemt se fordelingen af strømforbrug ved at gå til Indstillinger > Batteri.

De fleste Android-telefoner har også en batterimenu under Indstillinger. Find menuen på din telefon, og led efter et punkt, der som oftest hedder Batteri.

Har du fortsat problemer med batterilevetid efter at have fjernet de værste strømslugere, kan det være tid til at skifte til et nyt batteri. De fleste mobilbatterier aftager i styrke efter cirka 400 opladninger, eller hvad der svarer til 1-2 års regelmæssig brug.

Hvis din telefon opleves som langsom

Nogle gange er det desværre sådan, at en ældre model telefon kan føles langsom efter en softwareopdatering. Det kan skyldes, at telefonens hardware ikke understøtter alle nye funktioner i det nye system optimalt. Desværre kan du ikke selv gøre meget for at rulle en softwareopdatering tilbage igen.

Du kan dog generelt speede telefonen op ved regelmæssigt at genstarte den eller fremtvinge en genstart, hvorved du renser telefonens arbejdshukommelse. Du kan også forbedre telefonens ydeevne ved at gennemgå og slette apps, du ikke bruger længere. Det samme gælder video, billeder og musikfiler. Tøm telefonen med jævne mellemrum for at frigøre intern hukommelse og øge ydeevnen.

Hvis du vil foretage en fabriksnulstilling på en iPhone

En fabriksnulstilling sletter alt indhold på din telefon, så det er vigtigt, at du sikkerhedskopierer de data, du vil gemme, inden du begynder.

På en iPhone finder du fabriksnulstilling under Indstillinger > Generel > Nulstil > Slet alt indhold og nulstil

Hvis du vil fabriksnulstille en Android telefon

Fabriksindstillingerne sletter alt indhold på din telefon, så før du begynder, er det vigtigt, at du sikkerhedskopierer alle de data, du ønsker at gemme.

På Samsung Galaxy-telefoner finder du fabriksindstillingerne under Indstillinger > Generel administration > Nulstil > Nulstil til fabriksstandard.

På Huawei-telefoner ligger fabriksindstillingerne under Indstillinger > Avancerede Indstillinger > Sikkerhedskopiering & nulstilling > Nulstil telefonen.

På Sony Xperia-telefoner finder du fabriksindstillingerne under Indstillinger > Sikkerhedskopiering & gendan > Gendan standardindstillinger.

Få lavet din telefon i dag

Din mobil og data er i sikre hænder

Opret reparation
 

Autoriseret mærkeværksted for

samsung reparationHuawei reparation

microsoftoneplus